V prvním pololetí letošního roku se Praha rozrostla o 6 444 lidí, ukazují to aktuální data Českého statistického úřadu. Největší přírůstek tvořili ti, kteří se do města nově nastěhovali. Potvrzuje se tak trend, kdy česká metropole neustále přitahuje nové obyvatele, a to už čtvrtý rok po sobě. Do hlavního města se stěhují lidé z celé České republiky, píše ve svém komentáři k datům ČSÚ Michaela Tomášková, výkonná ředitelka Central Group, a. s.
A dále uvádí: Migrace obyvatel v rámci České republiky je čím dál tím vyšší. Dokazují to i data Central Group, kdy podíl Pražanů kupujících si byty v posledních letech klesá. Zvyšuje se naopak počet zájemců z jiných koutů ČR.
Analýza našich prodejních dat ukázala, že za první půlrok si byty od Central Group zakoupili ze 71 procent obyvatelé Prahy, z osm procent Středočeši a čtyři procenta kupujících z Vysočiny. Roste i podíl našich klientů z Karlovarského a z Ústeckého kraje.
Letošní rok kopíruje ten loňský, ale jen na prvních dvou místech, kdy se na celkových prodejích Central Group podíleli ze 73 procent Češi žijící v Praze. Osm procent klientů bylo ze Středočeského a tři procenta z Ústeckého kraje.
Demografická křivka prodejů bytů od Central Group se v průběhu let mění. Podíl Pražanů na prodaných bytech CG se za posledních 2,5 roku snížil o zhruba čtyři procenta, současně se zvýšil podíl kupujících z ostatních krajů. Zatímco v roce 2017 bylo 75 procent kupujících z Prahy, tak za 1. pololetí letošního roku jich bylo jen 71 procent.
Část Pražanů se tak pod tlakem vysokých cen stěhuje za hranice hlavního města, kde jsou ceny stále ještě příznivější. I díky tomu má Středočeský kraj ve srovnání s Prahou vyšší přírůstek obyvatel – 11,5 osoby na tisíc obyvatel. V Praze je přírůstek pouze 9,9.
Vypovídá o tom také statistika povolených bytů a rodinných domů v prvním pololetí 2019, kde se ve středočeském kraji povolilo o 27 procent bytů a rodinných domů více než v hlavním městě. Zvýšený zájem o středočeský kraj ale není pro Prahu zcela přínosný, protože každodenní dojíždění za prací znamená dopravní zátěž, na kterou není naše metropole připravena, uzavírá svůj komentář Michaela Tomásková.